Drie tips en een filmpje voor een juiste bedrijfsvoering!

Nadenken over de toekomst van de praktijk kost tijd en het is niet altijd makkelijk om in je eentje te doen. Hoe pas je de bedrijfsvoering nu op een juiste manier aan? In dit soort gevallen is alle hulp vaak welkom, niet alleen hulp van experts, maar ook hulp collega’s die in dezelfde fase als jij zitten of juist al meer ervaring hebben. In deze nieuwsbrief in ieder geval drie tips over belangrijke ontwikkelingen.

“Geef mij uw data en ik zal zeggen wie u bent” 

Dat het hebben, het beheren en het analyseren van data in onze samenleving steeds belangrijker wordt, is natuurlijk een open deur. Toch hangt om het actief gebruik van aanwezige data een wat obscure lucht, alsof data alleen wordt gebruikt om klanten zoveel mogelijk te laten kopen.  Wellicht hebben we dit voor een deel aan onze vriend Zuckerberg te danken, maar het is toch jammer.

Ik ben er van overtuigd dat een goed gebruik van de in de praktijk aanwezige data je veel kan leren over hoe het nu in de praktijk gaat en biedt richting in het nadenken over de toekomst. 

Tip 1. Ken je eigen praktijk

Gebruik data om te bepalen hoe je praktijk is opgebouwd. Je kent natuurlijk je praktijk, je hebt zeker een vermoeden waar de meeste patienten vandaan komen en welke aandoeningen binnen jouw praktijk het meest behandeld worden. Toch is het heel interessant om deze aannames eens goed te onderbouwen. Duik je eigen administratie eens in en geef antwoord op de volgende vragen:

  1. Uit welke postcodegebieden komt 80% van je patienten?
  2. Welke diagnosecodes zijn verantwoordelijk voor 80% van je totale omzet?
  3. Wat is de verdeling tussen het aantal patienten dat via DTF of via een verwijzing binnenkomt?
  4. Via welke verwijzers komen de meeste patienten binnen?

Nadat je deze vragen hebt beantwoord is het tijd voor de interpretatie. Wat vind je er van dat bijvoorbeeld x percentage via een bepaalde verwijzer binnenkomt? Je kunt je ook afvragen hoe groot de kans is dat je over vijf jaar op een zelfde manier je omzet realiseert. Wanneer je met het behandelen van dit soort vragen aan de slag gaat, maak je een belangrijke eerste stap in het strategisch proces.

Tip 2. Ken je omgeving

Probeer grip te krijgen op dat wat speelt in de omgeving van de praktijk. Doe dit in ieder geval voor de postcodes die je als belangrijk hebt gevonden bij de inventarisatie van je eigen data. Veel informatie over de omgeving vindt je op sites van de overheid, maar ook van het CBS, de website van je eigen gemeente en de lokale GGD. 

Tip 3. Een open deur, volg een cursus!

Het is natuurlijk een beetje flauw, maar eigenlijk ook weer niet. Gun jezelf de tijd om op een gestructureerde manier over de toekomst van je praktijk na te denken. Leer jezelf de vaardigheden aan hoe je de strategie van je eigen onderneming vorm geeft. Pas het geleerde direct toe in de dagelijkse bedrijfsvoering. In kleine groepen en met cursisten die met dezelfde dilemma’s als jij te maken hebt, werk je aan je eigen meerjaren bedrijfsplan. 

Geïnteresseerd of meer informatie? Kijk voor eens verder op onze site. Zo is de cursus Strategisch Management een goede eerste stap

Zal het zo’n vaart wel niet lopen?

Denk je dat het allemaal wel meevalt met die veranderingen en dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen en dat jij je bedrijfsvoering niet hoeft aan te passen? Laten we even een paar jaar terug in de tijd gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we u de beste ervaring op onze website bieden.