Lang leve de manager!

Ze komen ze er niet best af, die praktijkmanagers in de zorg. Ze houden de professionals van hun werk, ze kosten geld en leveren niet niets op. Natuurlijk is de werkelijkheid genuanceerder, maar wat kenmerkt dan een goede manager? In deze blog probeer ik antwoord te geven op deze vraag en geef wat handvatten voor de dagelijkse praktijk. Want een goede manager is goud waard!

Een goede manager

Volgens Mathieu Weggeman die onder andere in zijn boek De Essenties van het leidinggeven veel verstandige dingen zegt over managers is de belangrijkste taak van managers (inde gezondheidszorg) “te zorgen dat professionals hun werk zo goed mogelijk kunnen doen”. 

Een goede manager snapt het werk van de professional en zorgt dat de omstandigheden dusdanig zijn dat de professional de ruimte krijgt om zijn werk uit te voeren en een manager leidt dus niet af met allerlei “management onzin”.

Dit betekent overigens niet dat een manager altijd moet doen wat professionals willen en dat de manager een soort loopjongen wordt, maar in de praktijk zie ik dat veel managers met de beste bedoelingen van de wereld professionals van ‘het werk afhouden’. Een valkuil waarin veel managers trappen.

Enkele handvatten en tips

Zoals Weggeman aangeeft is het de belangrijkste taak van een manager  “te zorgen dat professionals  hun werk zo goed mogelijk kunnen doen”. Dit betekent dat een manager organiseert dat binnen de praktijk de juiste middelen en de juiste competenties aanwezig zijn om te zorgen dat de professionals hun werk zo goed mogelijk kunnen doen.

Een praktijkmanager eist een goede opdracht

Een manager is niet de baas. De eigenaar is de baas. De manager ondersteunt de eigenaar door de doelstellingen die voor de praktijk zijn vastgesteld te realiseren. Het is de taak van de eigenaar om te zorgen voor een goede opdracht.

Onduidelijke opdrachten worden verkocht als: “je krijgt heel veel vrijheid” of “we maken graag gebruik van je creativiteit”.  Achter al die ruimte en vrijheid schuilt vaak een gebrek aan duidelijkheid over bijvoorbeeld het concrete resultaat wat geleverd moet worden.

Bespreek, beschrijf en rapporteer

Bespreek heel duidelijk met de opdrachtgever wat de doelstellingen zijn, welke activiteiten jij gaat ondernemen en welke concrete resultaten die activiteiten moeten opleveren.  Daarnaast beschrijf je samen hoe de rapportage er uit gaat zien.  Wanneer deze onderdelen niet worden besproken is dat een goede reden om de opdracht te weigeren.

Tip: baken de opdracht af

Een goede manier om samen met de opdrachtgever tot een goede opdracht te komen is vooral met elkaar vast te stellen wat níet wordt opgeleverd. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het de opdracht is om een website op te leveren, maar bespreek dan dat het niet vanzelfsprekend is dat de parktijkmanager de website ook moet onderhouden. Een goede opdracht is een afgebakende opdracht.

Wat is jouw ervaring?

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van praktijkmanagers! Het lijkt mij leuk om via deze manier met elkaar in contact te komen en elkaar wellicht te kunnen ondersteunen met tips en adviezen. Waar loop je tegen aan, wat is lastig en wat is je belangrijkste tip voor collega praktijkmanagers?

Benieuwd naar ons aanbod voor praktijkmanagers? Kijk eens naar deze cursus!

Heb je dus een vraag of opmerking voor mij of een andere praktijkmanager laat je reactie dan hierachter!